Monday, August 27, 2012

မဂၢင္ရွစ္ပါး

မဇၥ်ိမပဋိပဒါ၏အက်ဳိး
(မဇၥ်ိမ = အလယ္အလတ္ + ပဋိပဒါ = အက်င့္ (နိဗၺာန္သြားေၾကာင္း လမ္းစဥ္)
ကာမလိုက္စားေသာ ကာမသုခလႅိက အက်င့္သည္ လက္ယာလမ္းျဖစ္၍ ေအာက္တန္းက်၏၊ ေပ်ာ့ညံ့လွ၏၊
ေလ်ာ့ေသာေစာင္း ႀကဳိးသည္ အသံေကာင္းမျမည္ေစသကဲ့သို႔ ထိုအက်င့္ျဖင့္ မဂ္ဖိုလ္ နိဗၺာန္ကို မရႏိုင္၊
ခႏၶာကိုယ္ ဒုကၡေပးေသာ အတၱကိလမထအက်င့္ကား လက္၀ဲလမ္းျဖစ္၍ တင္းလြန္း၏၊ ေအာက္တန္းက်သည္,ယုတ္ညံ့သည္ဟု မဆိုရေသာ္လည္း ထို အလြန္တင္း၍ အျပင္းအထန္ က်င့္မႈလည္း
(တင္းလြန္းေသာေစာင္းႀကဳိးသည္
အသံေကာင္း မျမည္ေစသကဲ့သို႔) မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္ရဖို႔ရန္ မွန္ေသာလမ္း မဟုတ္ေသးေခ်။
မေလ်ာ့မတင္း ေစာင္းႀကဳိးညင္းကဲ့သို႔ ေလ်ာ့လည္း မေလ်ာ့, တင္းလည္း မတင္းဘဲ ဉာဏ္စကၡဳအလင္းရေအာင္ ျပဳႏိုင္,ထိုးထြင္း၍လည္း သိေအာင္ျပဳႏိုင္, နိဗၺာန္ကိုလည္း သိျမင္ေစႏိုင္ေသာ အက်င့္သည္သာ အလည္အလတ္အက်င့္ျဖစ္၍ လမ္းမွန္ေသာ အက်င့္ ျဖစ္ႏိုင္သည္၊ ဗုဒၶေလာင္းေတာ္ကား ထိုက်င့္စဥ္အမွန္ကိုေတြ႔မွ ဗုဒၶအျဖစ္သို႔ ေရာက္ရေပသည္၊ထိုအက်င့္ကား တျခားမဟုတ္, သမၼာဒိ႒ိ စေသာ မဂၢင္ရွစ္ပါးပင္တည္း။

(၁)သမၼာဒိ႒ိ
[သမၼာ = မွန္ေသာ + ဒိ႒ိ = အျမင္ (အသိဉာဏ္)]
မွန္ေသာ ဉာဏ္အျမင္ကို "သမၼာဒိ႒ိ" ဟုေခၚ၏။ ထို သမၼာဒိ႒ိသည္ ကမၼႆကတာဉာဏ္, ၀ိပႆနာဉာဏ္ဟု ႏွစ္မ်ဳိးရွိ၏။
ေကာင္းေသာအရာျဖစ္ေစ, မေကာင္းေသာအရာျဖစ္ေစ သိသိသာသာ စိတ္ပါလက္ပါ ျပဳအပ္ေသာ ကိုယ္မႈ ႏႈတ္မႈ စိတ္မႈတို႔သည္ အမွတ္တမဲ့စိတ္မ်ားႏွင့္ မတူဘဲ ဆိုင္ရာကိစၥ၌ ဗ်ာပါရ ရွိေနၾကသည္၊ ထုိစိတ္၏ ဗ်ာပါရ (စိတ္လႈံ႔ေဆာ္မႈ)ကိုပင္အဘိဓမၼာသေဘာအားျဖင့္ "ေစတနာေစတသိက္" ဟု ေခၚ၍ ထိုလႈ႔ံေဆာ္မႈ ေစတနာ ဗ်ာပါရကိုပင္ "ကံ=အမႈသည္=လက္သည္"ဟု ဆိုရပါသည္၊ ျပဳလုပ္ ေျပာဆို ၾကံစည္စိတ္ကူးၿပီးေသာအခါ ထို(ေစတနာ)ကံသည္ ခ်ဳပ္ကြယ္သြားေသာ္လည္း သူ၏သတၱိကား မေပ်ာက္ကြယ္ဘဲ ခႏၶာအစဥ္မွာ တည္ရွိရစ္ပါသည္။ဥပမာ... ပညာသင္ၾကား၍ တတ္ေျမာက္သူတို႔သႏၲာန္၌ ထိုသင္ထားေသာ က်က္စာေတြ ေမ့ေပ်ာက္သြားေသာ္လည္းထိုစာႏွင့္ဆိုင္ေသာ အသိဉာဏ္ဓာတ္ခံမွာမူ အဖတ္တင္ရစ္သကဲ့သို႔တည္း ထိုသို႔ အဖတ္တင္ရစ္ေသာ ကံ၏သတၱိသည္ယခုဘ၀မွာျဖစ္ေစ, ေနာက္ေနာက္ ဘ၀မွာျဖစ္ေစ အက်ဳိးေပးခြင့္ ႀကဳံလာလွ်င္ အက်ဳိးေပးႏိုင္၏။ အလြန္ထက္သန္ေသာ ကံတခ်ဳိ႕သည္ ယခုဘ၀မွာပင္ အက်ဳိးေပး၏။ အခ်ဳိ႕ကံကား ေနာက္ဘ၀၌ သူႏွင့္ ထိုက္တန္ေသာ ဘုံဘ၀ကို ရျခင္း,
သူ႔ကို အကူအညီေပးမည့္ ဉာဏ္ ၀ီရိယ စိုက္ထုတ္၍ အလုပ္လုပ္ျခင္းမ်ားႏွင့္ ေတြ႔ႀကဳံရေသာအခါ အက်ဳိးေပး၏။ ဤသို႔ တစ္စုံတစ္ေယာက္၏ အလိုေၾကာင့္ ေကာင္းက်ဳိး မေကာင္းက်ဳိး ခံစားရသည္ဟု မယူဆဘဲ မိမိျပဳအပ္ေသာ ကံႏွင့္ ဉာဏ္ ၀ီရိယတို႔၏ ေကာင္းမႈ မေကာင္းမႈေၾကာင့္သာ ေကာင္းက်ဳိး မေကာင္းက်ဳိး ခံစားရသည္ဟု သိျမင္ နားလည္ျခင္းသည္"ကမၼႆကတာသမၼာဒိ႒ိ" မည္၏။ [ကမၼႆကတာ=ကံသာလွ်င္ ေရာက္ရာ ဘ၀၌ လိုက္ပါ၍ ကိုယ္ပိုင္ဥစၥာရွိေၾကာင္း(ပစၥည္းဥစၥာ ရတနာတို႔ကား ေနာက္ေနာက္ဘ၀သို႔ မပါသျဖင့္ ကိုယ္ပိုင္ဟု မဆိုႏိုင္ေၾကာင္း) ကို +သမၼာဒိ႒ိ=အမွန္အတိုင္း သိျမင္ေသာဉာဏ္။]
၀ိပႆနာဉာဏ္ဟု ေခၚရေသာ သမၼာဒိ႒ိကား ကမၼႆကတာသမၼာဒိ႒ိထက္ အဆင့္အတန္း ရင့္သာလာ၏၊ ကံႏွင့္ ကံ၏အက်ဳိးကုိ ယုံၾကည္ သိျမင္႐ုံသာမကဘဲ ခႏၶာကိုယ္ႀကီး၏ အနိစၥ=မၿမဲပုံ, ဒုကၡ=ဒုကၡျဖစ္ပုံ, အနတၱ=အတၱ မဟုတ္, အတၱမရွိပုံတို႔ကို အမ်ဳိးမ်ဳိး အဖုံဖုံ ဉာဏ္ျဖင့္ ၾကည့္႐ႈ ဆင္ျခင္ႏိုင္သည္။

(၂)သမၼာသကၤပၸ
(ကာမသကၤပၸ)
[သမၼာ = ေကာင္းေသာ, အျပစ္ကင္းေသာ + သကၤပၸ = ႀကံစည္မႈ, စိတ္ကူးမႈ, စဥ္းစားမႈ၊]
ေလာက၌ "မိစၧာသကၤပၸ" ဟုေခၚရေသာ မေကာင္းေသာ အႀကံအစည္ စိတ္ကူး စဥ္းစားမႈမ်ားသည္
"ကာမသကၤပၸ, ဗ်ာပါဒသကၤပၸ, ၀ိဟႎသာသကၤပၸ" ဟု သုံးမ်ဳိးရွိ၏။ ခ်ဲ႕ဦးအံ့... လွပေသာ အဆင္း,
သာယာဖြယ္ အသံ, ေမႊးႀကဳိင္ေသာအနံ႔, ေကာင္းေသာ အရသာ, ေကာင္းေသာ အေတြ႔ အားျဖင့္
ငါးပါးေသာ ကာမဆိုင္ရာအာ႐ုံမ်ားကို ခံစားခ်င္ေသာ ေဇာစိတ္ျဖင့္ ေတြးေတာႀကံစည္ စိတ္ကူးေနျခင္း,
ခံစားၿပီးသည္ကို မွန္းဆ၍ တမ္းတေအာက္ေမ့ေနျခင္း ထိုအာ႐ုံမ်ားကို ခံစားဖို႔ရန္ ပစၥည္းဥစၥာ,
ေနရာထိုင္ခင္း, အိမ္၀င္း ဥယ်ာဥ္ စသည္တို႔ကို ရေအာင္ ရွာေဖြၾကံစည္ေနျခင္းသည္ ကာမဆိုင္ရာကို
ၾကံစည္ေနေသာ "ကာမသကၤပၸ" မည္၏။
(ဗ်ာပါဒသကၤပၸ)
ပင္ကိုအတိုင္း စိတ္ေကာင္း မဟုတ္ေတာ့ဘဲ စိတ္ေဖာက္ျပန္ ပ်က္စီးေနေသာ ေဒါသကို "ဗ်ာပါဒ" ဟု
ေခၚ၏၊ ေဒါသျဖစ္လြန္းမက ျဖစ္လွ၍ မိမိႏွင့္ မတည့္သူကို ေတြးကာ "ဒီအေကာင္ ဘယ္ေတာ့မ်ား ေသပါ့မလဲ,
ငါကိုယ္တိုင္ သတ္ရေကာင္းမလား, ဘယ္သူလာၿပီး သတ္ပါ့မလဲ" စသည္ျဖင့္ ႀကံစည္စိတ္ကူးမႈသည္
"ဗ်ာပါဒသကၤပၸ" မည္၏။
(၀ိဟႎသာသကၤပၸ)
သူတစ္ပါးကို ေသေအာင္ မဟုတ္ဘဲ စိတ္ဆင္းရဲ႐ုံ, ကိုယ္ဆင္းရဲ႐ုံ, ကိုယ္တိုင္ညႇဥ္းဆဲလိုေသာ,
သူတစ္ပါး လာ၍ ညႇဥ္းဆဲေစလိုေသာ, ႐ုံးကနားေရာက္၍ ေငြကုန္ေၾကးက် ျဖစ္ေစလိုေသာ အၾကံအစည္
သည္ "၀ိဟႎသာသကၤပၸ" မည္၏။
*ေနကၡမၼသကၤပၸ*
မိမိစိတ္၌ ထို သုံးမ်ဳိးလုံး မျဖစ္ေအာင္ ေစာင့္စည္း၍ ေနကၡမၼသကၤပၸ, အဗ်ာပါဒသကၤပၸ, အ၀ိဟႎသာသကၤပၸ၊
ျဖစ္ေနေစျခင္းသည္ "သမၼာသကၤပၸ" မည္၏။ ခ်ဲ႕ဦးအံ့ - [ေနကၡမၼ = ကာမမွ ထြက္ေျမာက္ေသာ + သကၤပၸ =
ၾကံစည္, စိတ္ကူးမႈ] ကာမအာ႐ုံကို စြန္႔ပယ္၍ ရဟန္းေကာင္း ရဟန္းျမတ္ ျပဳလုပ္မည္ဟုၾကံစည္စိတ္ကူးျခင္း၊
ေတာထြက္၍ က်င့္မည္ဟု ၾကံစည္စိတ္ကူးျခင္း၊ စ်ာန္ရေအာင္ အားထုတ္မည္, ကမၼ႒ာန္းအားထုတ္မည္ဟု
ၾကံစည္စိတ္ကူးျခင္း၊ ကုသုိလ္တရားေတြ မိမိမွာ မ်ားမ်ားျဖစ္ေစဖို႔ရန္ ဒါနျပဳမည္, ဥပုသ္ေစာင့္မည္ဟု ၾကံစည္ျခင္း ဤသို႔ စသည္ျဖင့္ ကာမလိုက္စားမႈ၏ တစ္ဖက္တစ္လမ္း ၾကံစည္စိတ္ကူးျခင္းဟူသမွ်သည္ ေနကၡမၼသကၤပၸတည္း၊
*အဗ်ာပါဒသကၤပၸ*
ေဒါသ၏ တစ္ဖက္တစ္လမ္း ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္ေသာ ေမတၱာကို "အဗ်ာပါဒ" ေခၚ၏၊ တစ္ေယာက္အေပၚ၌ ျဖစ္ေစ, အမ်ားအေပၚ၌ျဖစ္ေစ တရားေသာနည္းလမ္းျဖင့္ အက်ဳိးကို လိုလားကာ ခ်မ္းသာ က်န္းမာေစလို, အႏၲရာယ္ကင္း ရန္းေဘး ရွင္းေစလိုေသာ ေမတၱာစိတ္ျဖင့္ ၾကံစည္ စိတ္ကူးျခင္း၊ ဆရာသမားျဖစ္၍ တပည့္မ်ား၏ အက်ဳိးစီးပြားျဖစ္မည့္ အလုပ္ေတြကို ၾကံစည္စိတ္ကူးညႊန္ျပေနျခင္း၊ မိဘ ရပ္ရြာလူႀကီး တိုင္းျပည္ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္၍ အိမ္သူအိမ္သား ရပ္သူရြာသား တိုင္းသူျပည္သားတို႔၏ အက်ဳိးစီးပြားကို ၾကံစည္စိတ္ကူးေနျခင္းသည္ အဗ်ာပါဒသကၤပၸ မည္၏။ [ထိုသို႔ ၾကံစည္ရာ၌ သူတစ္ပါး၏ စီးပြားေရးကို ထိခိုက္ေနလွ်င္ ၀ိဟႎသာသကၤပၸ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ထိုသို႔ မထိခိုက္ေစေအာင္ သတိထားရေပမည္။]
*အ၀ိဟႎသာသကၤပၸ*
ညႇဥ္းဆဲလိုေသာ ေဒါသ၏ တစ္ဖက္တစ္လမ္း ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္ေနေသာ က႐ုဏာသည္ အ၀ိဟႎသာသကၤပၸ မည္၏။ထိုက႐ုဏာျဖင့္ ဆင္းရဲသူမ်ားကို သနားၾကင္နာ၍ ကယ္ဆယ္လိုျခင္း၊ ေအာက္က် ေနာက္က်ျဖစ္ေန ေသာ တိုင္းသူျပည္သား, ရပ္သူနယ္သား, ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသား, တပည့္ဒကာ ဒကာမမ်ားကို သနားညႇာတာ၍ အထက္တန္းေရာက္ဖို႔ နည္းလမ္းရွာေဖြ စိတ္ကူးေနျခင္းသည္ အ၀ိဟႎသာသကၤပၸ မည္၏။ ဤသကၤပၸ သုံးမ်ဳိးသည္ မဇၥ်ိမပဋိပဒါ၌ ပါ၀င္ေသာ သမၼာသကၤပၸ မဂၢင္တစ္ပါးေပတည္း။

(၃)သမၼာ၀ါစာ
မုသာ၀ါဒ = မုသားေျပာမႈ (လိမ္မႈ, လွည့္ပတ္မႈ, ညာျဖန္းမႈ)
ပိသုဏ၀ါစ = ရန္တိုက္မႈ၊
ဖ႐ုသ၀ါစာ = ၾကမ္းတမ္းယုတ္မာ ဆဲဆိုမႈ၊
သမၹပၸလာပ = အဖ်င္းစကား အပ်က္စကား (သက္သက္ ရယ္ေမာစရာသာ ျဖစ္၍ အက်ဳိးမရွိေသာ
စကား) ေျပာမႈမ်ားကို "၀စီဒုစ႐ိုက္ = ႏႈတ္ျဖင့္ မေကာင္းျပဳက်င့္မႈ" ဟု ေခၚ၏၊ "မိစၧာ၀ါစာ" ဟုလည္း
ေခၚ၏၊ ထုိစကားေလးမ်ဳိးကို ေျပာခြင့္ႀကဳံလာလ်က္ မေျပာမိေအာင္ ေရွာင္ျခင္းသည္ သမၼာ၀ါစာ မည္၏။
မွန္ေသာစကားကိုသာ ေျပာျခင္း၊ တစ္ေယာက္ႏွင့္ တစ္ေယာက္ မကြဲျပားေအာင္ ညီညီညြတ္ညြတ္
သင့္သင့္မွ်မွ် ရွိေအာင္ ေျပာေပးျခင္း၊ နားေထာင္သူတို႔မွာ အက်ဳိးမ်ားေသာ စကားကိုသာ သာယာ
ေခ်ငံစြာ ေျပေျပျပစ္ျပစ္ ေျပာျခင္း၊ ၾကားနာသူတို႔၏ ေကာင္းက်ဳိးသက္သက္ကို ေမွ်ာ္၍ (ဂုဏ္ရဖို႔ လာဘ္ရဖို႔
မေမွ်ာ္ဘဲ) တရားေဟာျပျခင္းမ်ားလည္း သမၼာ၀ါစာပင္တည္း။

(၄)သမၼာကမၼႏၲ
ပါဏာတိပါတမႈ, အဒိႏၷာဒါနမႈ, ကာေမသုမိစၧာစာရမႈ ဤသုံးပါးကို
"ကာယဒုစ႐ိုက္ = ကိုယ္ျဖင့္ မေကာင္းက်င့္မႈ" ဟု ေခၚ၏။ "မိစၧာကမၼႏၲ" ဟုလည္း ေခၚ၏။ ထို သုံးမ်ဳိးမွ ေရွာင္ျခင္း (ျပဳခြင့္ႀကဳံလာလ်က္ မျပဳဘဲ ေရွာင္ျခင္း)သည္ သမၼာကမၼႏၲ မည္၏။ သူတစ္ပါး၏ အသက္ရွည္ေၾကာင္း, အနာေရာဂါ ကင္းေၾကာင္း, ေဆး၀ါးစုေဆာင္းမႈ ေဆးတိုက္ ေဆး႐ုံဖြင့္၍ ကုသိုလ္ျပဳမႈ, သူတစ္ပါးဥစၥာ လုံၿခဳံေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္ေပးမႈ, ဒါန ျပဳမႈ,သူတစ္ပါးတို႔ စိတ္ၾကည္ႏူးေအာင္ တံျမတ္လွည္းမႈ, လမ္းျပင္ေပးမႈ, ဘုရားတန္ေဆာင္း စသည္၌ သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္ေအာင္ ျပဳမႈ, ကမၼ႒ာန္းအားထုတ္ဖို႔ ေနရာထိုင္ခင္း သန္႔ရွင္းေပးမႈ စေသာ ကိုယ္မႈဟူသမွ်သည္ သမၼာကမၼႏၲခ်ည္းတည္း။

(၅)သမၼာအာဇီ၀
အာဇီ၀ - အသက္ေမြးဖို႔ ပစၥည္းရွာေဖြမႈ၊
ပါဏာတိပါတ စေသာ ဒုစ႐ိုက္ မပါေစဘဲ တရားသျဖင့္ လယ္ယာလုပ္၍, ကုန္ေရာင္း၍, ေငြေခ်း၍ အသက္ေမြးျခင္း၊ ကိုယ္ျဖင့္ ရင္းႏွီး၍, ပညာျဖင့္ ရင္းႏွီး၍ အသက္ေမြးျခင္း, အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ငါးပါးသီလ မပ်က္ေအာင္ အသက္ေမြးျခင္းသည္ "သမၼာအာဇီ၀" ျဖစ္၏။ ထိုသို႔ မဟုတ္ဘဲ ဒုစ႐ိုက္မႈျဖင့္ အသက္ေမြးျခင္း, လိမ္လည္ လွည့္စား၍ ေရာင္း၀ယ္ အသက္ေမြးျခင္းသည္ "မိစၧာဇီ၀" ျဖစ္၏။

(၆)သမၼာ၀ါယာမ
အားထုတ္မႈ ၀ီရိယကို ``၀ါယာမ´´ဟု ေခၚ၏။ မတရားသျဖင့္ ပစၥည္းရွာမႈ ပါဏာတိပါတအမႈ စသည္ကို ျပဳရာ၌ လုံလ၊ ၀ီရိယ ပါၾကရသည္။ ထို၀ီရိယမ်ဳိးကို "မိစၧာ၀ါယာမ" ဟု ေခၚ၏။ ထို၀ီရိယမ်ဳိး မျဖစ္ေစဘဲ
တရားေသာနည္းလမ္းျဖင့္ ႀကဳိးပမ္းအားထုတ္မႈသည္ "သမၼာ၀ါယာမ" ခ်ည္းသာတည္း၊
ထို ၀ါယာမကို က်မ္းဂန္တို႔၌ ေလးမ်ဳိးျပ၏။
၁။ သူတစ္ပါး၌ ျဖစ္တတ္ေသာ အကုသိုလ္မ်ဳိးသည္ ယခုဘ၀၌ မိမိမွာ တစ္ခါမွ်
မျဖစ္ဘူးေသးလွ်င္ ထိုအကုသုိလ္မ်ဳိး မျဖစ္ေအာင္ ႀကဳိးစား၍ ေရွာင္ရွားျခင္းသည္ သမၼာ၀ါယာမတည္း။
၂။ ထိုအကုသိုလ္မ်ဳိး ျဖစ္မိျပန္လွ်င္ ေနာက္ထပ္ မျဖစ္ေအာင္ အကုသိုလ္ မတိုးပြားေအာင္
ႀကဳိးစားျခင္းသည္ ျဖစ္ၿပီးအကုသိုလ္ကို ပယ္ရွားေသာ သမၼာ၀ါယာမ တစ္မ်ဳိးတည္း။
၃။ မိမိသႏၲာန္၌ မျဖစ္ဖူးေသးေသာ ကုသိုလ္အထူးကိုရေအာင္ စ်ာန္, မဂ္ အထိ ႀကဳိးစားျခင္း
သည္ မျဖစ္ေသးေသာ ကုသိုလ္ျဖစ္ေအာင္ ႀကဳိးစားေသာ သမၼာ၀ါယာမ တစ္မ်ဳိးတည္း။
၄။ ျဖစ္လက္စ ကုသိုလ္ကို ေနာက္ မဆုတ္ဘဲ ေရွ႕သို႔သာ တိုးေအာင္ ရဟႏၲာျဖစ္သည္အထိ
ႀကဳိးစားျခင္းသည္ ျဖစ္ၿပီးကုသိုလ္ကို တိုးတတ္ေအာင္ အားထုတ္ေသာ သမၼာ၀ါယာမ တစ္မ်ဳိးတည္း။


(၇)သမၼာသတိ
ေကာင္းေသာအမွတ္ရျခင္း, ေကာင္းေသာသတိထားျခင္းကို ``သမၼာသတိ´´ဟုေခၚ၏။ ခႏၶာကိုယ္၌ ဆံပင္၊ အေမြး စသည္ကို စိတ္ျဖင့္ ခြဲျခား၍ ထိုအားလုံးကို အသုဘဟု(မတင့္တယ္ ရြံစဖြယ္ စက္ဆုပ္ဖြယ္ဟု) သတိထားျခင္းသည္ သမၼာသတိ တည္း၊ ခံစားမႈ စေသာ ေ၀ဒနာတို႔၌ ေကာင္းေသာ ေ၀ဒနာျဖစ္လွ်င္
ထိုေ၀ဒနာ ပ်က္သြားသည္ႏွင့္တစ္ၿပဳိင္နက္ ဒုကၡျဖစ္ရေတာ့၏။ ကိုယ္ဆင္းရဲမႈျဖစ္ရေသာ ဒုကၡေ၀ဒနာမ်ားကား သူ႔နဂိုအတိုင္း ဒုကၡျဖစ္ေၾကာင္း ထင္ရွား၏။ ဤသို႔ ေ၀ဒနာျဖစ္သမွ်၌ ေကာင္းသည္ ျဖစ္ေစ, ဆိုးသည္ ျဖစ္ေစ ဒုကၡဟုခ်ည္း သတိထားေနျခင္းသည္ သမၼာသတိ တစ္မ်ဳိးတည္း။ မိမိ၏ စိတ္အစဥ္ကို သတိထား၍ စဥ္းစားၾကည့္ေသာအခါ ႐ူပါ႐ုံကို ၾကည့္ေနစဥ္က ၾကည့္စိတ္တစ္မ်ဳိး, သဒၵါ႐ုံကို ၾကားျပန္ေတာ့ ၾကားစိတ္ကတစ္မ်ဳိး စသည္ျဖင့္ လည္းေကာင္း, ဘုရားအစရွိသည္ကို အာ႐ုံျပဳ၍ ကုသိုလ္စိတ္ျဖစ္ေနရာမွ မေက်နပ္ ဖြယ္အေၾကာင္းေတြ ေပၚလာ၍ ေဒါသျဖစ္ရေသာအခါ ေဒါသစိတ္တစ္မ်ဳိး ဤသို႔စိတ္အစဥ္ ေျပာင္းလဲပုံကို သတိထား၍ စိတ္မၿမဲေၾကာင္း, အနိစၥျဖစ္ေၾကာင္းကို သိမွတ္ေနေသာ
သတိသည္ သမၼာသတိတစ္မ်ဳိးတည္း။ အဘိဓမၼာကို လိုက္စား၍ အေတာ္အသားက်ေနသူတို႔သည္ မည္သည့္ကိစၥ၌မဆို အတၱမရွိ, ဖႆ ေ၀ဒနာ သညာ စေသာ တရားေတြသာ ဆိုင္ရာကိစၥတို႔ကို ျပဳလုပ္
ေဆာင္ရြက္ေနၾကသည္ဟု သတိထားၾကည့္က သိရွိႏိုင္ၾကေလသည္။ ဤသို႔ ဖႆ စေသာ တရားအစုကို သတိထား၍ အတၱမရွိေၾကာင္းကို သိမွတ္ေသာ သတိသည္ သမၼာသတိ မည္၏။

(၈)သမၼာသမာဓိ
က်မ္းဂန္တို႔၌ စ်ာန္၀င္စားေသာ သမာဓိကိုသာ သမၼာသမာဓိဟု ျပထား၏။ သို႔ေသာ္ ကမၼ႒ာန္း၌ သမာဓိရေနျခင္း၊ ေကာင္းေသာ စာေပကို ၾကည့္႐ႈေရးသားေနရာ၌ သမာဓိရေနျခင္း၊ ဒါနကိစၥ, သီလကိစၥ, အမ်ားအက်ဳိးကိုေဆာင္ရမည့္ကိစၥ စေသာ ကုသုိလ္ကိစၥကို စဥ္းစားေနရာ၌ သမာဓိရေနျခင္းကိုလည္း
``သမၼာသမာဓိ = ေကာင္းေသာတည္ၾကည္ျခင္း´´ ဟု ဆိုထိုက္ေပသည္။

အထပ္ထပ္ႀကဳိးစားပါ
ဤျပခဲ့ေသာ သမၼာဒိ႒ိစေသာ ရွစ္ပါးကို ``မဇၥ်ိမပဋိပဒါ´´ဟုေခၚ၏၊ ဤတရားရွစ္ပါးကို မိမိသႏၲာန္၀ယ္ ျဖစ္ေအာင္ႀကဳိးစားရာ၌ တစ္ေန႔၊ တစ္ရက္၊ တစ္နံနက္တစ္ခဏမွ် ႀကဳိးစားရမည္ မဟုတ္၊ အရက်က္သူသည္ တစ္ေခါက္က်က္႐ုံမွ်ျဖင့္မရဘဲ အေခါက္ေခါက္ က်က္ရ၏။ ရျပန္ပါလည္း မေက်မခ်င္း ထပ္၍ထပ္၍ အံ
ရ၏။ ထိုမွ်ေလာက္ႀကဳိးစားထားမွ ထိုစာႏွင့္ဆိုင္ေသာ အက်ဳိးကို ရႏိုင္သကဲ့သို႔ ထို႔အတူ ၀ိပႆနာ သမၼာဒိ႒ိအခန္း၀ယ္ ျပခဲ့သည့္အတိုင္း မိမိခႏၶာကိုယ္ကို အာ႐ုံျပဳ၍ မၿမဲပုံ(အနိစၥ) စေသာ အျခင္းအရာကုိ ႐ႈကာ ``မဇၥ်ိမပဋိပါဒါ´´ေခၚ မဂၢင္ရွစ္ပါးကို မိမိသႏၲာန္၌ ပထမ ျဖစ္ေအာင္ႀကဳိးစားပါ။ ထို႔ေနာက္ ထပ္၍ ထပ္၍
ျဖစ္ေအာင္လည္း ႀကဳိးစားပါ။ အထြတ္အထိပ္ေရာက္ေအာင္ ႀကဳိးစားလွ်င္
"စကၡဳကရဏီ = ဉာဏ္စကၡဳအလင္းရ၍" တစ္သံသရာလုံး၌ မျမင္ရခဲ့ေသာ
သစၥာေလးပါးကို သိျမင္ႏိုင္ပါသည္။

ေက်းဇူးေတာ္ရွင္ မဟာဂႏၶာ႐ုံဆရာေတ္ အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ ၏
အနာဂတ္သာသနာေရးမွ ထုတ္ႏုတ္ေဖာ္ျပထားပါသည္။

No comments:

Post a Comment