ေက်းဇူးေတာ္ရွင္ မဟာဂႏၶာ႐ုံဆရာေတာ္
"အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ"
၏
အမွတ္(၃၆)က်မ္းစာ
ေနာက္ဆုံးဆယ္လျမတ္ဗုဒၶ
မွ ထုတ္ႏုတ္ေဖာ္ျပထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ဓာတ္ႀကီး ၄-ပါး သေဘာ
မည္သူမွ် ျပဳျပင္ေျပာင္းလႊဲ၍ မရဘဲ သူ႔သေဘာ
အတိုင္း ျဖစ္ေနသည္ကို ပါဠိလို "ဓာတု" ျမန္မာ
လို "ဓာတ္" ဟု ေခၚ၏၊(အတၱေနာ သဘာ၀ံ-
မိမိသေဘာကို၊ ဓာေရတိ- ေဆာင္တတ္၏၊ ဣတိ-
ထို႔ေၾကာင့္၊ ဓာတု- ဓာတ္မည္၏) ထိုဓာတ္သည္
ပါဠိလို "ပထ၀ီ, အာေပါ, ေတေဇာ, ၀ါေယာ"ဟု
၄-မ်ဳိးရွိ၏၊ ျမန္မာလို "ေျမ, ေရ, ေလ, မီး" ဟု
ေခၚ၏၊ ထို ၄-ပါးတြင္ ---
ပထ၀ီ (ေျမ)။ ။ ပကတိ ေျမႀကီးသည္
အမာခံ ျဖစ္သကဲ့သို႔ ပထ၀ီဓာတ္ဟူေသာ ေျမ
လည္း ကကၡဠ(ခိုင္ၿမဲ မာျခင္း) သေဘာ ရွိ၏။
အာေပါ (ေရ)။ ။ ပကတိ ေရသည္ မုန္႔
မႈန္႔ ေျမမႈန္႔ စသည္ကို ဖြဲ႔စည္းသကဲ့သို႔ အာေပါ
ဓာတ္ဟူေသာ ေရလည္း အတူျဖစ္ေသာ ႐ုပ္ခု
ႏွစ္ပါးကို က်ဲ၍မေနေအာင္ စုစည္းျခင္းသေဘာ
ရွိ၏၊ ထိုအာေပါဓာတ္သည္ လြန္ကဲမ်ားလာေသာ
အခါ ေရသေဘာျဖစ္၍ ယိုျခင္း စီးသြားျခင္း
သေဘာရွိ၏။
ေတေဇာ (မီး)။ ။ ပကတိ မီးသည္ ပူသကဲ့
သို႔ ေၾကက်က္ေစသကဲ့သို႔ ဆန္ကို ထမင္းျဖစ္ေအာင္
ႏုညံ့ေစသကဲ့သို႔, ေတေဇာဓာတ္ဟူေသာ မီးလည္း
အပူသေဘာျဖစ္၏၊ ရင့္က်က္ေစ၏, ႏုညံ့ေစ၏၊
(သီတေတေဇာ၌ အေအးေငြ႔လည္း ျဖစ္၏၊) ("သီတု
ေဏွာတု သမညတာ ေတေဇာဓာတု"- သဂၤဟ။)
၀ါေယာ (ေလ)။ ။ ပကတိ ေလသည္ ပင့္
ေျမႇာက္ႏိုင္, ယိမ္းယုိင္သြားေအာင္ လႈပ္ေစႏိုင္သကဲ့
သို႔, ၀ါေယာဓာတ္ဟူေသာ ေလလည္း အတူျဖစ္ဘက္
႐ုပ္တို႔ကို က်ဲ၍မေနေစဘဲ ပူးကပ္က်ပ္ေနေအာင္
တြန္းေပးတတ္၏၊ ထို ၀ါေယာဓာတ္၏ အစြမ္းေၾကာင့္
တစ္ခါတစ္ရံ ႐ုပ္တို႔သည္ ေနရာေရြ႔၍ ျဖစ္ၾကရ၏၊
ဤသို႔ ဓာတ္ႀကီး ၄-ပါးသည္ မိမိသေဘာအတိုင္းသာ
ျဖစ္ၾက၏၊ မိမိသေဘာကို ျဖစ္တိုင္း ျဖစ္တိုင္း
ေဆာင္ေနၾကသည္။
ခႏၶာကိုယ္ႏွင့္ အမႊန္းတင္
အျပင္ ၾသကာသေလာက၌ ပထ၀ီ(ေျမ)ဓာတ္,
အာေပါ(ေရ)ဓာတ္, ၀ါေယာ(ေလ)ဓာတ္, ေတေဇာ
(မီး)ဓာတ္, ဤဓာတ္ႀကီး ၄-ပါးသည္ အလြန္ထင္ရွား
၍ အထည္ကိုယ္ အမာခံ႐ုပ္မ်ား ျဖစ္သကဲ့သို႔,
ထို႔အတူ အတြင္းသတၱေလာက (သတၱ၀ါဟူသမွ်)၌လည္း
ဤဓာတ္ ၄-ပါးပင္ အထည္ကိုယ္ အမာခံျဖစ္သည္၊
ပင္ကိုယ္႐ုပ္တစ္ခုသည္ မ်က္စိျဖင့္မျမင္ႏိုင္ေလာက္
ေအာင္ မႈန္မႊားေသးငယ္၏၊ ဓာတ္ႀကီး ၄-ပါးအျပင္
၀ဏၰ(အဆင္း)႐ုပ္, ဂႏၶ(အနံ႔)႐ုပ္, ရသ(အရာသာ)႐ုပ္,
ၾသဇာ(အဆီ အႏွစ္)႐ုပ္, ဤ ၄-ပါးသည္ မ်က္စိျဖင့္
ျမင္ရ, နားျဖင့္ ၾကားရ, ႏွာေခါင္းျဖင့္ ေမြးရ နံရ,
လွ်ာျဖင့္ အရသာခံရ, ခႏၶာကိုယ္၌ အဆီၾသဇာေၾကာင့္
႐ုပ္တစ္မ်ဳိးကို ျဖစ္ေစတတ္ေသာေၾကာင့္ ထင္ရွားၾက
ေပ၏၊ သို႔ေသာ္ ဓာတ္ ၄-ပါးကဲ့သို႔ အမာခံ မဟုတ္ၾက၊
ဓာတ္ႀကီး ၄-ပါးကို မွီ၍သာျဖစ္ရေသာ အမႊန္းတင္႐ုပ္
မ်ား ျဖစ္ၾကသည္၊ သူတို႔ခ်ည္းသက္သက္ မျဖစ္ႏိုင္ၾက။
႐ုပ္ကလာပ္
"ကလာပ- ကလာပ္" ဟူေသာ စကားသည္ အစု
အေပါင္းဟူေသာ အနက္အဓိပၸာယ္ရွိ၏၊ ဓာတ္ႀကီး
၄-ပါးႏွင့္ ၀ဏၰ, ဂႏၶ, ရသ, ၾသဇာတို႔သည္ ခြဲ၍မရ၊
အၿမဲတြဲ၍သာ ျဖစ္ၾကရ၏၊ ထုိ ေပါင္းစပ္ေနေသာ
႐ုပ္ရွစ္ပါးကို အ႒ကလာပ္႐ုပ္ (ရွစ္ခုေသာ ႐ုပ္အေပါင္း)
ဟု ေခၚ၏။ ထို ႐ုပ္ကလာပ္ရွစ္ပါးသည္ ကံေၾကာင့္,
စိတ္ေၾကာင့္, ဥတုေၾကာင့္, အဟာရေၾကာင့္ ျဖစ္ၾကရ
ကား ကမၼဇကလာပ္, စိတၱဇကလာပ္, ဥတုဇကလာပ္,
အာဟာရဇကလာပ္,ဟု ႐ုပ္ကလာပ္ ၄-မ်ဳိး ကြဲျပား၏၊
(ဥတုဟူသည္ ေတေဇာဓာတ္, အဟာရဟူသည္
ၾသဇာ႐ုပ္။)
သတိၱ လြန္ကဲပုံ
႐ုပ္ရွစ္ပါးေပါင္းေနေသာ အ႒ကလာပ္႐ုပ္သည္
စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္ရေသာအခါ စိတ္၏အလိုအတိုင္း
ပထ၀ီဓာတ္, အာေပါဓာတ္တို႔၏ အစြမ္းသတၱိ
လြန္ကဲသည္လည္းရွိ၏၊ ေတေဇာ ၀ါေယာဓာတ္
တို႔က အစြမ္းသတၱိ လြန္ကဲသည္လည္းရွိ၏၊
"လြန္ကဲ" ဟူရာ၌ အထည္ကိုယ္၏ ႀကီးလာျခင္း
မဟုတ္, သတိၱ၏ သာလြန္ျခင္းသာ ျဖစ္၏၊
တစ္ရံတစ္ခါ စိတ္၏အလိုအတိုင္း ထို႐ုပ္ကလာပ္
တြင္ "၀ိညတ္" ဟု ေခၚအပ္ေသာ အျခင္းအရာ
တစ္မ်ဳိးလည္း ပါ၀င္၏၊ ထို၀ိတ္ညတ္ေၾကာင့္
စိတ္ကသြားလိုလွ်င္ ႐ုပ္ကလာပ္သည္ ေရွ႔သို႔
တိုး၍တိုး၍ ျဖစ္ရ၏၊ ဤ "၀ိညတ္" ဟု ေခၚအပ္
ေသာ ႐ုပ္သည္လည္း အေကာင္အထည္
အထင္အရွား မဟုတ္၊ စိတ္၏ထူးျခားေသာ
အမူအရာ အျခင္းအရာတစ္မ်ဳိးသာ ျဖစ္သည္။
No comments:
Post a Comment