Friday, June 14, 2013

ဗုဒၶသာသနာ

ဗုဒၶသာသနာ

ေဂါတမဗုဒၶသည္ (၄၅)ဝါပတ္လုံး ေဝေနယ်တို႔အားဆုံးမ ေခ်ခၽြတ္ေတာ္မူခဲ့သည္။
လူနတ္ျဗဟၼာသတၱဝါတို႔အား ဆုံးမေတာ္မူခဲ့သည္။ ဗုဒၶေဟာျပဆုံးမခဲ့ေသာ
တရားဓမၼဟူသမွ်သည္ သစၥာေလးပါးတရားကို အေျခခံထားသည္။
ဗုဒၶ၏ အဆုံးအမ (ဗုဒၶသာသနာ)၏ လိုရင္း အခ်ဳပ္မွာလည္း ေရွးဘုရားရွင္တို႔၏
အဆုံးအမ အတိုင္းသာျဖစ္သည္။

သာဝတၳိျပည္၊ ေဇတဝန္ေက်ာင္းေတာ္၌ ဘုရားရွင္ သီတင္းသုံးေနေတာ္မူစဥ္
တစ္ေန႔တြင္ အရွင္အာနႏၵာသည္ ဘုရားရွင္ထံခ်ဥ္းကပ္လ်က္ "အရွင္ဘုရား
ဝိပႆီစေသာ ေရွးဘုရားရွင္တို႔သည္ ဤဥပုသ္ကိုပင္ ျပေတာ္မူၾကသေလာ၊
အျခားေသာ ဥပုသ္ကိုပင္ ျပေတာ္မူၾကသေလာ" ဟု ေမးေလွ်ာက္သည္။
ဘုရားရွင္က ဝိပႆီ ေစေသာ ဘုရားရွင္တို႔သည္ ဥပုသ္ျပရန္ အခ်ိန္ကာလ
ကြာျခားၾကေသာ္လည္း ၾသဝါဒမွာ အတူတူသာျဖစ္သည္ဟု မိန္႔ေတာ္မူသည္။
ထို မိန္႔ေတာ္မူခ်က္တြင္ . .
"သဗၺပါပႆ အကရဏံ၊ ကုသလႆဥပသမၸဒါ။
သစိတၱပရိေယာဒပနံ၊ ဧတံဗုဒၶါနသာသနံ"
(ဓမၼပဒ၊ ၁၈၃)
ဟူ၍ ဘုရားရွင္တို႔၏ သာသနာကို အခ်ဳပ္မွ်ထုတ္ျပေဟာညႊန္ခဲ့သည္။

ထိုဗုဒၶသာသနာ အခ်ဳပ္မွာ . . .
"မေကာင္းမႈဟူသမွ် ကိုမျပဳလုပ္ျခင္း၊
ေကာင္းမႈကုသိုလ္ႏွင့္ ျပည့္စုံေစျခင္း၊
မိမိစိတ္ကို ျဖဴစင္ေစျခင္း၊
ဤသည္ကား ဘုရားရွင္တို႔၏ အဆုံးအမေတာ္တည္း" ဟူ၍ ျဖစ္သည္။

ထိုဆုံးမခ်က္ကို . . .
"မေကာင္းမႈ ေရွာင္
ေကာင္းမႈ ေဆာင္
စင္ေအာင္ စိတ္ကိုထား" ဟု မင္းကြန္းတိပိဋကဓရဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီးက
ေဆာင္ပုဒ္ ျပဳလုပ္ထားသည္။

ဤေဆာင္ပုဒ္အတိုင္းပင္ ဗုဒၶအဆုံးအမ၊ ဗုဒၶသာသနာ၏လိုရင္းအခ်ဳပ္မွာ
မေကာင္းမႈမွန္သမွ်ကို မျပဳလုပ္ဘဲ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း ကုသိုလ္ေကာင္းမႈႏွင့္
ျပည့္စုံေအာင္ အားထုတ္ျခင္းႏွင့္ မိမိ၏စိတ္ကို ျဖဴစင္ႀကဳိးစားပြားမ်ားျခင္းပင္
ျဖစ္သည္။

ဤတြင္ ေရွာင္ၾကဥ္ရမည့္ မေကာင္းမႈသည္ မည္သို႔ေသာ သေဘာရွိသနည္းဟု
ဆင္ျခင္ေသာ္ ျပဳလုပ္ေနစဥ္မွာလည္း စိုးရိမ္ရ၊ ပူပန္ရ၊ ျပဳလုပ္ၿပီးေသာအခါ၌လည္း
စိုးရိမ္ရ၊ ပူပန္ရ၊ ပစၥဳပၸန္ တမလြန္ဘဝႏွစ္တန္လုံး၌ စိုးရိမ္ရ၊ ပူပန္ရေသာ
အမႈသည မေကာင္းမႈျဖစ္သည္ဟု နားလည္ရေပမည္။ (ဓမၼပဒ၊ ၁၅၊ ၁၇)
မေကာင္းမႈသည္ တရားကိုယ္အားျဖင့္ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတို႔ကို
အေျခခံေသာ အ ၾကံအစည္၊ အေျပာအဆို၊ အျပဳအမူတို႔ပင္ ျဖစ္သည္။

မေကာင္းမႈႏွင့္ ဆန္႔က်င္ဘက္သေဘာမွာ ေကာင္းမႈျဖစ္သည္။
ေကာင္းမႈသည္ မည္သို႔ေသာ သေဘာရွိသနည္း။ ျပဳလုပ္ေနစဥ္မွာ
ႏွစ္သက္ ဝမ္းေျမာက္ရသည္။ ျပဳလုပ္ၿပီးေသာအခါ၌လည္း ႏွစ္သက္ဝမ္းေျမာက္
ရသည္။ ပစၥဳပၸန္ တမလြန္ႏွစ္တန္စလုံး၌ ႏွစ္သက္ဝမ္းေျမာက္ရသည္။
ထိုအမႈကို ျပဳသူသည္ မိမိ၏စင္ၾကယ္ေသာအလုပ္ကို ျပဳေနသည္ကို
သိျမင္ရ၍ အလြန္ပင္ႏွစ္သက္ ဝမ္းေျမာက္ရသည္။ (ဓမၼပၸဒ၊ ၁၆၊ ၁၈)
ဤသည္ပင္လွ်င္ ေကာင္းမႈ၏ သေဘာျဖစ္သည္။ ေကာင္းမႈ၏
တရားကိုယ္မွာ အေလာဘ၊ အေဒါသ၊ အေမာဟတို႔ကို အေျခခံသည္။
မိမိအတြက္ မငဲ့ကြက္၊ မတပ္မက္ေသာ စိတ္ျဖင့္ ေတြးၾကံေျပာဆိုျပဳမူသည္။
အျခားသူတို႔အေပၚ ေမတၱာႏွင့္ ယွဥ္ေသာ စိတ္ျဖင့္ေတြးၾကံ ေျပာဆိုျပဳမႈသည္။
မေတြမေဝ အသိဉာဏ္ျဖင့္ ဆင္ျခင္လ်က္ က်င့္ၾကံ၊ ေျပာဆို၊ ျပဳမႈသည္။
ဤသည္ပင္လွ်င္ ေကာင္းမႈျဖစ္သည္။

မိမိ၏စိတ္ကို ျဖဴစင္ေစရန္ လုပ္ရမည့္နည္းလမ္းမွာ စိတ္ကို ေလ့က်င့္ရန္ျဖစ္သည္။
ေကာင္းေသာ အေတြးအၾကံ၊ ေကာင္းေသာ ႏွလုံးသြင္းကို ပြားမ်ားေပးရန္ျဖစ္သည္။
စိတ္သည္ ေကာင္းစြာေလ့က်င့္ပြားမ်ားအပ္ေသာ္ ခ်မ္းသာကိုေဆာင္တတ္သည္။ (ဓမၼပၸဒ ၃၆)။

ေလာကီခ်မ္းသာ၊ ေလာကုတၱရာခ်မ္းသာ ႏွစ္တန္လုံးကို ပြားမ်ားေလ့က်င့္ထားေသာ
စိတ္ကေဆာင္ႏိုင္သည္။ ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔၏ ေနာက္ဆုံးပန္းတိုင္ျဖစ္ေသာ
နိဗၺာန္ကို စိတ္အေလ့အက်င့္ျဖင့္သာရရွိ၊ ေရာက္ရွိႏိုင္သည္။ အေျပာအဆို၊
ဆင္ျခင္႐ုံ၊ အျပဳအမႈေစာင့္စည္း ႐ုံျဖင့္ မရႏိုင္၊ မေရာက္ႏိုင္ေခ်။ စိတ္ကို
ေလ့က်င့္ပြားမ်ားရန္အတြက္ ဘာဝနာပြား ၾကရသည္။ သမထဘာဝနာ၊
ဝိပႆနာ ဘာဝနာတို႔ကို လက္ေတြ႔ က်င့္သုံးၾကရသည္။

ဗုဒၶသာသနာ
ကို
နႏၵာသိန္းဇံ

ေထရဝါဒႏွင့္ပတ္သက္ေသာမွတ္ခ်က္မ်ား
မွ
ထုတ္ႏုတ္ေဖာ္ျပပါသည္
{ေစတနာသည္ တူေသာအက်ဳိးကိုေပး၏}
ထြန္းေက်ာ္ (L.M.©)

No comments:

Post a Comment