ေက်းဇူးေတာ္ရွင္ လယ္တီဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး
ျပဳစုေတာ္မူေသာ
ဘာဝနာဒီပနီ မွ ထုတ္ႏုတ္ေဖာ္ျပထားျခင္းျဖစ္သည္
ကိုယ္ခႏၶာ၌ ၂၄-ပစၥည္းတပ္ျခင္း
၂၄-ပစၥည္းတြင္ "အနႏၲရ ပစၥေယာ,
သမနႏၲရ ပစၥေယာ, နတၳိ ပစၥေယာ, ဝိဂတ ပစၥေယာ"
ဟူေသာ ေလးပါးေသာ ပစၥည္းတို႔သည္ တစ္ေယာက္
ေသာသတၱဝါတြင္ နာမ္တရားတို႔ ႏွစ္ဌာန ၿပဳိင္၍ျဖစ္ျခင္း
မရွိသည္ကိုဆိုခဲ့ေသာ ပစၥည္းတို႔တည္း။
ဝိပၸယုတၱပစၥည္း
နာမကၡႏၶာ ၄-ပါးတို႔သည္ အေရတြင္း
အသားတြင္း အေၾကာတြင္း အ႐ုိးတြင္း ဦးေဏွာက္တြင္း
အဆုတ္တြင္း အသဲတြင္း ႏွလုံးသားတြင္း ႏွလုံးေသြးတြင္း
တို႔၌ တဝင္းဝင္း တလက္လက္ မစဲျဖစ္ေပၚ၍ ေနၾကကုန္
ေသာ္လည္း ႐ုပ္ခႏၶာတို႔ႏွင့္ ေရာယွက္ၿငိတြယ္ျခင္း မရွိၾက
ကုန္သည္ကို "ဝိပယုတၱပစၥည္း"ဆိုသတည္း။
အာရမၼဏပစၥည္း
ဓာတ္႐ုပ္ႀကီးကို အပ၌ ေလသလပ္မႈ,
အတြင္း၌ ဓာတ္သားခ်င္းႀကိတ္မႈရွိမွသာလွ်င္ ဓာတ္မီးျဖစ္
ေပၚႏိုင္သကဲ့သို႔ အာ႐ုံ ၆-ပါး ထိခိုက္မႈရွိမွသာ ထိခိုက္ရာ
ဌာန၌ ဝိညာဏ္ ၆-ပါး, နာမကၡႏၶာ ၄-ပါးတို႔ ျဖစ္ေပၚႏိုင္ၾက
သည္ကို "အာရမၼဏပစၥည္း"ဆိုသတည္း။
အဓိပတိပစၥည္း
အထူးအားျဖင့္ ခင္မင္ၾကေသာ အာ႐ုံမ်ဳိးကို
"အဓိပတိပစၥည္း"ဆိုသတည္း။
ေဟတုပစၥည္း
ေလာဘ, ေဒါသ, ေမာဟ, အေလာဘ,
အေဒါသ, အေမာဟတို႔၏ ႐ုပ္, နာမ္ခႏၶာတို႔အား အျမစ္မူလ
ကိစၥျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳမႈကို "ေဟတုပစၥည္း"ဆိုသတည္း
သဟဇာတ, အညမညပစၥည္း
ခက္မာမႈ ဖြဲ႔ေစးမႈ ပူမႈ ေအးမႈ အစရွိေသာ
႐ုပ္ခႏၶာလွ်င္ ႐ုပ္ခႏၶာခ်င္း, သိမႈ ခံစားမႈ မွတ္မႈ ေစ့ေဆာ္မႈ
အစရွိေသာ နာမ္ခႏၶာလွ်င္ နာမ္ခႏၶာခ်င္း ၿပဳိင္းခနဲ ၿပဳိင္းခနဲ
အတူတကြ ျဖစ္ေပၚၾကသည္ကို "သဟဇာတပစၥည္း,
အညမညပစၥည္း" ဆိုသတည္း။
နိႆယပစၥည္း
႐ုပ္လွ်င္႐ုပ္ခ်င္း နာမ္လွ်င္နာမ္ခ်င္း မွီၾကရ
သည္ကို လည္းေကာင္း၊ နာမကၡႏၶာတို႔သည္ ႐ုပ္ခႏၶာတို႔၌
မွီၾကရသည္ကိုလည္းေကာင္း "နိႆယပစၥည္း" ဆိုသတည္း။
ဥပနိႆယပစၥည္း
အမိေက်းဇူး အဖေက်းဇူး သားေက်းဇူး
သမီးေက်းဇူး အိမ္ေက်းဇူး ယာေက်းဇူး ႏြားေက်းဇူး
ကၽြဲေက်းဇူး ေျမေက်းဇူး ေရေက်းဇူး မီးေက်းဇူး ထင္းေက်းဇူး
မိုးေက်းဇူး ေလေက်းဇူး ေတာေက်းဇူး ေတာင္ေက်းဇူး
ဘုရားေက်းဇူး တရားေက်းဇူး သံဃာေက်းဇူး ဆရာသမားေက်းဇူး
အစရွိေသာ ေလာကဉာဏ္ရွိသမွ် သိျမင္ၾကေသာ ေလာက၌
ေက်းဇူးႀကီး, ငယ္အနႏၲတို႔ကို "ဥပနိႆယပစၥည္း" ဆိုသတည္း။
ပုေရဇာတပစၥည္း
ႏွလုံးေသြး၌ ျဖစ္ေပၚၾကေသာ နာမကၡႏၶာ ၄-ပါးတို႔
သည္ကား အတိတ္ အနာဂတ္ ျဖစ္ေသာ ေရွးေရွးေႏွာင္းေႏွာင္း
အာ႐ုံတို႔ကိုလည္းေကာင္း, မိမိတို႔ႏွင့္ အၿပဳိင္ျဖစ္ေပၚေသာ
အာ႐ုံတို႔ကိုလည္းေကာင္း အစြဲျပဳ၍ ျဖစ္ေပၚႏိုင္ၾကကုန္၏။
ႏွလုံးေသြးမွတစ္ပါး စကၡဳ, ေသာတအစရွိေသာ
တစ္ကိုယ္လုံး တစ္ေကာင္လုံး၌ ျဖစ္ေပၚၾကကုန္ေသာ နာမကၡႏၶာ
၄-ပါးတို႔သည္မူကား ထိုသို႔မဟုတ္ၾကကုန္၊ စကၡဳ, ေသာတအစရွိ
ေသာ ကိုယ္အဂၤါတို႔၌ အဆင္း, အသံအစရွိေသာ ပစၥဳပၸန္အာ႐ုံတို႔
၏ ခိုက္မႈ, တိုက္မႈကို အစြဲျပဳ၍သာ ျဖစ္ေပၚႏိုင္ၾကကုန္၏၊
ခိုက္တိုက္လာေသာ ပစၥဳပၸန္အာ႐ုံတို႔ကိုသာ အာ႐ုံျပဳႏိုင္ၾကကုန္၏၊
အာ႐ုံတို႔က ျဖစ္ေပၚမႈအတန္ငယ္ ေရွ႕က်လ်က္ အလ်င္တင္ကူး၍
လႈံ႔ေဆာ္ၾကကုန္၏၊ ဤသို႔ေသာ ေက်းဇူးကို "ပုေရဇာတပစၥည္း"
ဆိုသတည္း။
ပစၧာဇာတပစၥည္း
ေရွးေရွးတင္ကူး၍ ေပါက္ေရာက္ၿပီးေသာ ျမက္သစ္ပင္
တို႔အား ႀကီးပြားျခင္းငွါ ေနာက္ေနာက္ ရြာသြန္းေသာ မိုးေရသည္
ေက်းဇူးျပဳသကဲ့သို႔ ေရွးေရွးတင္ကူး၍ ျဖစ္ေပၚႏွင့္ၾကကုန္ေသာ
႐ုပ္ခႏၡာတို႔အား ထက္သန္ၾကေစျခင္းငွါ ေနာက္ေနာက္၌ တစ္သုတ္
တစ္သုတ္ျဖစ္ေပၚၾကကုန္ေသာ နာမကၡႏၶာ ၄-ပါးတို႔သည္ ေက်းဇူး
ျပဳၾကေပကုန္၏၊ ဤသို႔ေသာ ေက်းဇူးကို "ပစၧာဇာတပစၥည္း"
ဆိုသတည္း။
အာေသဝနပစၥည္း
စက္ကိရိယာတို႔သည္ အဆင့္ဆင့္ အားေပးၾကကုန္
သကဲ့သို႔ ေနာက္ေနာက္ေသာ ေဇာနာမကၡႏၶာတို႔အား ေရွးေရွးေသာ
ေဇာ နာမကၡႏၶာတို႔သည္ အဆင့္ဆင့္ အားေပးၾကကုန္၏၊ ဤသို႔ေသာ
အားေပးမႈကို "အာေသဝနပစၥည္း"ဆိုသတည္း။
ကမၼပစၥည္း
ေရွး၌သခၤါရကၡႏၶာအခန္းတြင္ ျပဆိုခဲ့ၿပီးေသာ ေစတနာ၏
စိတ္ကို ရပ္တည္မရေအာင္ ေစ့ေဆာ္မႈ လႈံ႔ေဆာ္မႈ အပူအျပင္းတိုက္
တြန္းမႈကို "ကမၼပစၥည္း"ဆိုသတည္း။
သုဂတိဘုံဘဝသို႔ေရာက္၍ လူျဖစ္ရမႈ နတ္ျဖစ္ရမႈ
ျဗဟၼာျဖစ္ရမႈ ခ်မ္းသာသုံးပါးကို ခံစား စံစားၾကရမႈ ဒုဂၢတိဘဝသို႔
ေရာက္၍ အပါသတၱဝါျဖစ္ရမႈ အပါယ္ဒုကၡ ၄-ပါးကို ခံစားၾကရမႈကို
လည္း "ကမၼပစၥည္း"ဟုဆိုသတည္း။
ဝိပါကပစၥည္း
အိပ္ေပ်ာ္၍ ေနစဥ္အခါ၌ ဘဝင္မေနာတို႔၏ ၿငိမ္သက္မႈ
ကို "ဝိပါကပစၥည္း"ဆိုသတည္း။
အာဟာရပစၥည္း
ေန႔စဥ္မ်ဳိအပ္ေသာ ထမင္းအစာတို႔၏ တစ္ဘဝ
တစ္ဘဝ၌ ႐ုပ္ခႏၶာႀကီးကို ခိုင္ၿမဲေအာင္ ေထာက္ပံမႈ, စိတ္ ဖႆ
ေစတနာတို႔၏ အနမတဂၢ သံသရာ၌ နာမ္ခႏၶာအစဥ္ကို ခိုင္ၿမဲေအာင္
ေထာက္ပံ့မႈသည္ "အာဟာရပစၥည္း"မည္၏။
ဣႁႏၵိယပစၥည္း
အစကၡဳ႐ုပ္သည္ စကၡဳဝိညာဏ္ နာမကၡႏၶာ -ပါးတို႔ကို
အစိုးရ၏၊ ထိုခႏၶာ ၄-ပါးတို႔သည္ စကၡဳ႐ုပ္ ႏုံ႔ေႏွးလွ်င္ ႏုံ႔ေႏွးရကုန္၏၊
မ်က္စိအျမင္ မၾကည္မလင္ျဖစ္ရ၏၊ စကၡဳ႐ုပ္ ထက္သန္လွ်င္
ထက္သန္ၾကကုန္၏၊ မ်က္စိအျမင္ၾကည္လင္၏၊ လူတို႔၏စကၡဳ႐ုပ္
ထက္သန္သည္ထက္ နတ္တို႔၏စကၡဳ႐ုပ္သည္ ထက္သန္၏
ထို႔ေၾကာင့္ အျမင္ခႏၶာတို႔သည္ သစ္ပင္, ေတာ, ေတာင္, ေျမ,
ေရကို ေဖာက္ထြင္း၍ျမင္ၾကကုန္၏။
ေသာတ႐ုပ္, ဃာန႐ုပ္, ဇိဝွါ႐ုပ္, ကာယ႐ုပ္တို႔၌လည္း
သူ႔ဝိညာဏ္ႏွင့္သူ ဆိုေလ။
ဇီဝိတ စိတ္, ေဝဒနာ, သဒၶါ, ဝီရိယ, သတိ, သမာဓိ,
ပညာတို႔သည္ နာမကၡႏၶာ ၄-ပါးတို႔ကို အသီးသီး အစိုးရၾကကုန္၏၊
မိမိတို႔ကိစၥ၌ မိမိတို႔ႏု႔ံလွ်င္ ႏုံ႔ၾကရကုန္၏၊ ထက္လွ်င္ ထက္ၾကရကုန္၏၊
႐ုပ္ဇီဝိတသည္ ကမၼဇ႐ုပ္တို႔ကို အစိုးရ၏၊ ဇီဝိတႏုံ႔လွ်င္
ႏုံ႔ၾကရကုန္၏၊ အသက္တို၏၊ ဇီဝိတထက္သန္လွ်င္ ထက္သန္ၾကကုန္၏၊
အသက္ရွည္၏၊ ဤသို႔ေသာ အစိုးရမႈကို "ဣႁႏၵိယပစၥည္း"ဆိုသတည္း။
စ်ာနပစၥည္း
ဝိတက္, ဝိစာရ, ပီတိ, ေဝဒနာ, ဧကဂၢတာတို႔၏
နာမကၡႏၶာတို႔ကို အာ႐ုံ၌ စူးစူးစိုက္စုိက္ ေနႏိုင္ၾကေအာင္ ေက်းဇူးျပဳ
မႈသည္ "စ်ာနပစၥည္း"မည္၏။
ေသနတ္ျဖင့္ ငွက္ကိုပစ္ရာ၌ ဤစ်ာနပစၥည္း မပါလွ်င္
ရြယ္ပင္ မရြယ္ႏိုင္။
မဂၢပစၥည္း
ပညာ, ဝိတက္, ဝိရတီသုံးခု, ဝီရိယ, ပီတိ, သတိ,
ဧကဂၢတာ, ဒိ႒ိတို႔၏ နာမကၡႏၶာ ၄-ပါးကို ကာယကံ ဝစီကံ မေနာကံ
ေျမာက္ေၾကာင္း, ဒုဂၢတိ သုဂတိ နိဗၺာန္သို႔ ေပါက္ေရာက္ေၾကာင္း
အျဖစ္ျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳမႈသည္ "မဂၢပစၥည္း"မည္၏။
သမၸယုတၱပစၥည္း
နာမကၡႏၶာ ၄-ပါးတို႔၏ ျဖစ္အတူ ပ်က္အတူ ယွဥ္ဖက္မႈ
သည္ "သမၸယုတၱပစၥည္း"မည္၏။
ဝိပၸယုတၱပစၥည္းကို ျပဆုိခဲ့ၿပီ။
အတိၳ အဝိဂတပစၥည္း
ျပဆိုခဲ့ၿပီးေသာ ပစၥည္းအေပါင္းတို႔တြင္ အက်ဳိးျဖစ္ေသာ
ပစၥယုပၸန္တရားတို႔ႏွင့္ ခဏပစၥဳပၸန္အၿပဳိင္ ရေကာင္းေသာ
သဟဇာတပၥည္း ပုေရဇာတပစၥည္း စသည္ကိုပင္ "အတၳိပစၥည္း"
"အဝိဂတပစၥည္း" ဆိုသည္။
အနိစၥာႏုပႆနာဉာဏ္ ၿပီး၏။
No comments:
Post a Comment